Bo Wessman

Lärare

0708-675230

bosse.wessman@ltblekinge.se

Mitt intresse för vattenmiljöer har jag haft med mig sedan barndomen. Jag skulle tro att det grundlades när jag låg på bryggan i fiskeläget på Fårö på sommaren och tittade på storspigghannarna när de vaktade rom och bon, medan stim av mört, id och abborre drog förbi, och en eller annan gädda, som t.o.m. ibland högg draget om jag kastade efter den. Hela viken var som ett enda stort akvarium, och självklart blev jag fascinerad av både livet i vattnet och av fiske.
Inom parentes sagt är både spigg, abborre, mört och id borta nu, och bottnen i min barndoms vik är en enda sörja av död tång, svamp- och bakteriemattor och svavelvätefickor som ibland skickar upp stinkande bubblor.
Naturintresse och fiskeintresse förenades i ämnet biologi och när tiden kom var det ett självklart val. Vid Stockholms Universitet läste jag biologi med inriktning på ekologi, fältbiologi och naturvård. En av de mest spännande utbildningar som existerat, i alla fall i mitt tycke. Vi låg i fält säkert en tredjedel av tiden, och jag fick se i stort sett alla former av natur som finns i Sverige, från Skäralid i Skåne till Abisko i Västerbotten.
När tiden kom att specialisera sig blev inriktningen naturligtvis akvatisk, marinbiologi och limnologi.
Men den arbetsmarknad som gällde i naturvårdsbranschen i början av 80-talet gjorde ingen glad. Snart gick jag vidare och kompletterade med en lärarutbildning, och har arbetat i olika former av skola sedan 1986.
1998 kom jag till Folkhögskolan i Bräkne - Hoby, och undervisningen på Fiskevårdslinjen är i mitt tycke ett idealiskt sätt att kombinera min lärarkompetens med min ursprungliga inriktning mot ekologi, naturvård och vattenmiljöer. Att jag liksom många av de studerande på Fiskevårdslinjen dessutom är en äkta fiskegalning gör ju inte saken sämre, då har vi något gemensamt att prata om på fikarasten...
På linjen undervisar jag i just de ämnesområden som är min specialitet - ekologi, marin- och sötvattensbiologi, fältbiologi som t.ex. inventering av djur och växter, artkunskap, natur- och miljövård. Jag håller dessutom i dataundervisningen och i den resa som årligen brukar genomföras till en annan marin miljö, Norska västkusten.
I mitt tycke är det friheten att tillsammans med eleverna lägga upp undervisningen, tillsammans med möjligheten att under arbetstid få vistas en stor del av sin tid ute i naturen, till havs och vid sjöar eller vattendrag, det som gör mitt nuvarande arbete så bra.
När jag inte är i skolan ägnar jag mig åt familjen eller åt fiske - naturligtvis, i alla upptänkliga former - eller något av mina stickspår baserade på fiske. Jag har under många år sysslat med spöbygge, och på senare tid även gett mig på att göra fiskreproduktioner, både avgjutningar i plast och träsniderier. Om någon är intresserad av att se mer av den sidan av mig så rekommenderar jag att titta på det kapitel om spöbyggnad som jag skrev för Prismas Stora Bok om Sportfiske, eller på min hemsida, bossesfisk.se

Senast uppdaterad 2014-11-28 12:14:27