Avtäckning av diplom

Invigning av regionalt vård- och omsorgscollege i Blekinge.

Idag i Synvillan på skolan avtäcktes diplomet för Blekinges vård- och omsorgscollege av Estelle Nerö, regionala utvecklingsnämndens 1:e vice ordförande, och Therese Åberg, 1:e vice ordförande i politisk samverkan vård och omsorg (PSVO).

Antalet invånare i arbetsför ålder i Blekinge minskar, medan de äldre blir allt fler. Detta gör kompetensförsörjningen till vård och omsorg till en viktig fråga. En del i lösningen är ökad samverkan, därför etableras nu vård- och omsorgscollege i Blekinge.

Det är Region Blekinge, länets fem kommuner med stöd av fackförbundet Kommunal, BTH, Arbetsförmedlingen och privata utbildningsaktörer som gemensamt ansökt och blivit godkända för att bilda ett regionalt vård- och omsorgscollege.

Maria Appelskog, ordförande i Vård- och omsorgscollege i Blekinge var värd för invigningen som förutom avtäckningen innehöll tal av mingel.

Vi på Blekinge folkhögskola är glada att vara en av utbildarna i Blekinges vård- och omsorgscollege.

folksamling
mingel