Internat från ovan

Internat

Kom och bo på vårt mysiga internat och få möjlighet att lära känna nya människor och vara delaktig i en gemenskap.

-"Fin balans mellan gemenskap och integritet". /Jennie

-"Hittat vänner för livet". /Stina

På Blekinge folkhögskolas internat bor du mitt i naturen i Sveriges trädgård!

Internatet består av två nya byggnader och tre lite äldre hus med sammanlagt 70 rum.

Rummen är möblerade med skrivbord, stol, fotölj och 90 cm bred säng. Alla rum har egen toalett och dusch finns antingen i rummet eller i korridoren.

Det finns gemensamt allrum med kök i varje korridor/hus.

Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare samt städförråd med utrustning för städning finns i alla hus.

Du behöver själv ta med dig kudde, täcke, sängkläder och handdukar.

Skolan har femdagarsinternat, vilket innebär att mat serveras måndag till fredag. De måltider som ingår i internatavgiften är frukost och lunch samt fritt kaffe/te. Det går även att köpa förmiddagsfika på skolan.

Det finns tillgång till internet som ingår i hyran. Det sitter nätverksuttag i varje rum. Du behöver själv ta med dig nätverkskabel (vill du ha trådlöst så behöver du ta med egen router också). Det kommer ligga lappar i varje rum om hur du kontaktar support om något skulle hända.

Internatavgiften för läsåret 24/25 är mellan 4100-4600 kr / 4 veckor beroende på vilken del av internatet du kommer bo på. Vi kommer i första hand erbjuda rum i de nya byggnaderna.

Vad som ingår i internatavgiften samt det som förväntas av dig som flyttar in på internatet kan du läsa om i ditt hyresavtal. Du måste även ta del av skolans drogpolicy som ska följas och undertecknas av varje deltagare.

Som studerande på Blekinge folkhögskola är du olycksfallsförsäkrad genom Region Blekinge. Olycksfallsförsäkringen omfattar inte privata saker/ägodelar. Du som bor på skolans internat bör därför teckna en hemförsäkring som täcker förlust och skada av dina egna saker.

Fritid

I skolans huvudbyggnad finns ett mindre obemannat bibliotek, ett biljardbord samt ett dagrum med tv och tidningar.

Det finns tillgång till ett styrketräningsrum och en gymnastiksal.

I närhet till skolan ligger Salsjön med motionsslingor, bad och bastu och du har drygt en mil till havet och skärgården. Omgivningarna runt skolan inbjuder till utflykter, till fots och på cykel.

Internatråd

På skolan finns ett internatråd där vald internatrådsrepresentant från varje boendeenhet tillsammans me servicechef och deltagar/internatstöd samlas ca 1 gång i månaden för att diskutera frågor som rör boendet.

Vi kommer eventuellt kunna erbjuda rum där husdjur är välkomna. Denna fråga ligger hos fastighetsavdelningen och vi uppdaterar informationen här så fort vi fått ett beslut.

Utsikt från internatrum

Nya internatet

Gamla internatet

Rum på nya internatet före och efter någon flyttat in