Kvinna sitter och skulpterar

Konstlinjen

Vill du utvecklas kreativt inom två- och tredimensionell konst? Funderar du på en framtid inom ett konstnärligt yrke? Här får du möjlighet att utveckla ditt skapande och förberedas inför högre konstnärliga utbildningar.

Här arbetar vi kreativt, traditionellt och experimentellt med grundläggande övningar inom teckning, måleri, fotografi, kroki, illustration, färg- och formlära, collageteknik, grafik, skulptur samt keramik. Skapandet sker genom studier och metodiska övningar med främst analoga verktyg i olika material samt tekniker. I undervisningen får du individuell handledning och interagerar med andra deltagare i gruppen. Du reflekterar över din skapandeprocess och utbyter erfarenheter med de andra deltagarna.

Kursen är ettårig och därefter har du möjlighet till fördjupning under ett andra år. Undervisningen sker i huvudsak under olika block, vilket ger utrymme till fördjupning inom ett visst område under några veckors tid. Konst- och kulturhistoria är integrerade i olika huvudämnen som avlöser varandra under året.

Du får tillgång till en ateljéplats under hela studietiden. Du har även tillgång till datorer med bland annat Adobe-Photoshop, InDesign, Premier Pro, Illustrator och After Effects. Som deltagare kan du också få tillgång till vissa av våra lokaler under kvällar och helger.

I kursen ingår material, föreläsningar, workshops och studieresor, då vi bland annat besöker museer samt utställningar med guidade visningar. Under våren gör vi dessutom en avslutande studieresa då skapandet sker i lugn och vacker naturmiljö.

Du har möjlighet att göra en portfolio, för att ansöka till konsthögskolor via arbetsprover. Utbildningen lämpar sig också för dig som har ett starkt intresse av de olika konstformerna, söker en fördjupning, eller vill bredda din kompetens inom bild och form.

Fotografi

En dag i veckan arbetar vi med fotokonst - allt ifrån kamerafunktioner till hur vi arbetar ute i fält och i fotostudio. Vi fotograferar porträtt, mode, stilleben, landskap, abstrakt och så vidare. Det sker både konceptuellt och dokumentärt med digitala systemkameror som folkhögskolan tillhandahåller. Vi besöker också utställningar, lär oss om fotohistoria och arbetar en del i Photoshop. Under vårterminen planerar vi tillsammans och utför en digital eller fysisk fotoutställning.

Keramik

Här undervisar en krukmakarmästare om baskunskaper inom det keramiska hantverket med tillverkning i traditionella tekniker. Vi utgår dessutom ifrån miljö- och rättviseaspekten gällande materiel och tekniker, då vi bland annat återvinner och återbrukar lera samt tillverkar en del funktionella keramikverktyg.

Är du nyfiken på vad vi gör så följ oss på Instagram Länk till annan webbplats.

Du kan även se våra digitala utställningar på Artsteps Länk till annan webbplats.

Vi lägger stor vikt vid närvaro på plats i undervisningen för att du ska kunna utvecklas som individ och lära tillsammans med övriga deltagare. Kursen är på heltid med minst 20 schemalagda klocktimmar per vecka.

Kostnader: Utöver den obligatoriska externat/internatavgiften tillkommer en kostnad av ca 2 000 kr per termin för kursmaterial och studieresor.

Inga förkunskaper krävs, däremot 5 arbetsprover och ett personligt brev.

Vid stort antal sökanden gör vi ett urval utifrån personliga brev och arbetsprover. Vi strävar efter en bra gruppsammansättning där alla kan tillgodogöra sig innehållet i kursen och utvecklas tillsammans.

Sista ansökningsdag är 2 maj. Därefter går det att söka i mån av plats och då tar vi ansökningarna i turordning tills kursen är full. Minsta antal deltagare för att kursen ska starta är 10 personer.

För dig som vill veta mer om folkhögskolan som skolform så hittar du det här. Länk till annan webbplats.

Innan du börjar fylla i din ansökan behöver du ha följande saker redo:

• Kontaktuppgifter till en referens (någon som känner dig väl, som till exempel en lärare, fritids- eller idrottsledare, arbetsgivare, men inte familjemedlem).
  • Personligt brev där du berättar om dig själv och varför du söker till utbildningen.
  • Senaste slutbetyg/terminsbetyg eller samlat betygsdokument.
  • Personbevis för studier som du beställer här. Länk till annan webbplats.
  • 5 arbetsprover.

Du kommer även få kryssa i att du godkänner att vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vad det innebär kan du läsa om här.

ANSÖK HÄR Länk till annan webbplats.