En man ligger på rygg och en sitter. Båda ser fundersamma ut och på golvet ligger papper med ord på.

Storymaking - Lär dig hantverket att skapa bra berättelser

Älskar du att fantisera, drömma dig i väg till miljöer där allt är möjligt? Roas du av att hitta på färgstarka karaktärer? Vill du slå följe med dem och fortsätta att utveckla dem genom handlingar fyllda av hinder och äventyr av alla de slag?

Varje människa är en berättelse. Fast egentligen många. Allt beror på vem som berättar, från vilket perspektiv, med vilken ingång. En människa är också hennes drömmar, tankar och fantasier. Tillsammans med handlingar och händelser i ”verkligheten” är varje människa ett frö till oändligt många berättelser. Och på jorden finns nästan 8 miljarder. Människor alltså.

Föremål och miljöer bär på historier. Brukar du fundera på vilka som har suttit på den rangliga träbryggan vid sjön? Vilka samtal har förts där och vad har de handlat om? Vad är ”det” som sägs ha levt under bryggan? Eller i den mäktiga knotiga eken som står ensam vid landsvägen. Endast en lutandes rostig skylt skvallrar om att det någon gång stannat bussar här. Vilka klev på och vart reste de? Var det någon som iakttog dem?

Inspireras du också av att se på film, teater, läsa, lyssna, spela spel?

Då kanske ettåriga kursen Storymaking är något för dig?

Vi fokuserar på:

• hur vi arbetar fram en story, berättelser som griper tag i människor, överraskar och få dem att vilja leva sig in andra(s) världar och livsöden
  • hur vi skapar trovärdiga och spännande karaktärer
  • hur vi bygger upp livsvärldar/miljöer för karaktärerna.

Efter året är tanken att du har skaffat dig erfarenheter om och är förtrogen med berättande inom audiovisuella arenan som film, spel och musikvideo. Hur man analyserar texter, manus, bilder med dramaturgiska perspektiv. Du har vidgat förståelser för och kan problematisera kring på vilka olika sätt berättelser kan förmedlas audiovisuellt. Mött olika professioner som tillsammans blir medskapare i audiovisuella arbetsprocesser. I berättelseskapandet behöver man besöka miljöer man vanligtvis inte kommer i kontakt med, liksom träffa människor i olika åldrar; barn, tonåringar, vuxna och äldre. Därför samlar vi under året också på oss upplevelser med det som för var och en av oss är mer eller mindre obekant.

Folkhögskolan är en alternativ skolform och passar dig som önskar en inspirerande miljö där möten med andra kursdeltagare och lärare är en självklar del i att utvecklas och lära. Egna och andras intressen och erfarenheter utgör drivkraften att vilja (pr)öva tillsammans. I gemensamma samtal kring de stoff vi utforskar lär vi om oss själva och varandra i de sociala samspel som uppstår. Vi lägger därför stor vikt vid närvaro för att du ska kunna utvecklas som individ och växa och lära tillsammans med övriga deltagare. Kursen är på heltid där ca 20-25 klocktimmar/vecka är pedagogledda.

Möten med inspiratörer, idégivare, eldsjälar. Vi kommer att ”slå följe” med olika kreativa utbildningar på skolan i kortare projekt. Andra samarbeten finner vi inom Film Region Sydost, Blekinge tekniska högskola, Sagomuséet i Ljungby, Regionteatern Blekinge – Kronoberg, Blekinge läns museum, Jämshögs folkhögskola och Teatersmedjan.

Den blekingska miljön med sina sjöar, havskuster, ekhagar, äldre städer från 1300-talet vistas vi i för att hitta och titta på hur miljöer och platser agerar ”berättare” och vad som kan sägas enbart genom att låta en miljö berätta sin historia!

Förkunskaper: Utöver SFI-D krävs inga förkunskaper, men du ska ha intresse för att fantisera och skriva fram berättelser, vilja se på film, teater, läsa texter, spela spel och samtala om dessa. Vid stort antal sökande gör vi urvalet utifrån de personliga breven. Vi strävar efter en gruppsammansättning med variation av kön, åldrar, bakgrund m.m. och där alla kan tillgodogöra sig innehållet i kursen och utvecklas tillsammans.

Kostnader på kursen: Utöver den obligatoriska externat/internatavgiften tillkommer en avgift på ca 800 kr per termin för att täcka delar av kostnaden för resor.

Välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdag är 2 maj. Efter 2 maj går det att söka i mån av plats och då tar vi ansökningarna i turordning tills det är fullt. Minsta antal deltagare för att kursen ska starta är 10 personer.

För dig som vill veta mer om folkhögskolan som skolform så hittar du det här. Länk till annan webbplats.

Innan du börjar fylla i din ansökan behöver du ha följande saker redo:

• Kontaktuppgifter till en referens (någon som känner dig väl t ex lärare, fritids- idrottsledare, arbetsgivare, men inte familjemedlem).
  • Personligt brev där du berättar om dig själv och varför du söker till utbildningen.
  • Senaste slutbetyg/terminsbetyg eller samlat betygsdokument.
  • Personbevis för studier som du beställer här. Länk till annan webbplats.
  • Utdrag ur belastningsregistret som du beställer här. Länk till annan webbplats.Detta gäller de av våra utbildningar som har samarbeten med tredje part, t ex praktik, föreställningar etc.

Du kommer även få kryssa i att du godkänner att vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vad det innebär kan du läsa om här.

ANSÖK HÄR Länk till annan webbplats.