Glada deltagare framför skolans internat

Markus Torgeby, folkdräkter och luciatåg!

Varje månad har vi gemensam temadag för alla på skolan med inriktning hållbar människa.

13 december var temat ljus i mörkret. Med så mycket negativ nyhetsrapportering om krig, höga priser på mat och el, terrorhot mm så ville vi fokusera på att hitta ljus i mörkret tillsammans.

Deltagare från många av skolans utbildningar har träffats på fritiden och övat inför luciatåget som framfördes i en fullsatt kyrka. Det bjöds på traditionella luciasånger och egna kreativa versioner och spelades en rad olika instrument. Luciatåget var otroligt uppskattat både av oss från skolan och av utomstående besökare.

Luciatåg

Markus Torgeby höll en föreläsning full av livsvisdom och känslor. Han berättade om sina upplevelser av att bränna ut sig och må dåligt och hur han hittade sitt sätt att leva och må bra. Att bo ute i skogen i flera år ensam kanske inte är för alla men det var otroligt inspirerande att lyssna på någon som inte begränsar sitt tänkande efter hur andra gör.

Luciatåget hade även bokats efter dagens föreläsning så klädseln fick vara på även när de satt i publiken själva.

Markus Torgeby föreläser
Luciatåg i publiken på en föreläsning

Efter föreläsningen serverades det julbuffé. En av våra traditioner på skolan är att de som vill bär dräkt på jullunchen varje år. Detta året var det många som ville.

Luciaklädda deltagare tar för sig av julbuffén
Dräktklädda deltagare poserar tillsammans på en trappa

Dagen avslutades med mingel och fika i skolans park. Vi hade även en öppen scen där olika deltagare turades om att dela med sig att positiva budskap i olika former och hängde upp budskap på en ställning för att inspirera varandra.

Glada deltagare minglar i parken
En deltagare står med mikrofon i handen och skrattar
En deltagare hänger upp ett kort på en ställning och ler