Man framför en bild på IKIGAI

IKIGAI, innovativa idéer och massor av skratt

"Att få folk att betala för att injicera nervgift i ansiktet låter kanske inte som en framgångsrik affärsidé på pappret".. så började en dag full av idéer och insikter.

Månadens Hållbar människa- dag ordnades tillsammans med Kennet och Matilda från Blekinge Tekniska Högskola och vi fick börja med att hitta vårt IKIGAI (ett japanskt ord som betyder ungefär "meningen med livet").

Alla funderade, diskuterade, klippte och klistrade ihop kollage med inspiration. Rummen fylldes av sorl och glada utrop när några insåg att de ju redan gör precis det som stämmer med deras IKIGAI.

En grupp deltagare runt ett bord
En kvinna håller upp ett kollage och ler.
Leende deltagare

Det andra stora passet under dagen var Innovation mash up där vi i grupper fick skriva ner mänskliga behov, teknik och existerande tjänster för att sedan blanda dessa och försöka komma på nya innovativa lösningar.

En app som kollar din hörsel och din tandstatus och sedan kommer med förslag på hur dessa kan bli bättre, ett varuhjul i affären där hjulet avgör vad du handlar och vilka rabatter du får, en kärlekskår som ska hjälpa polisen att förebygga brott genom att ge människor kärlek och många andra fantastiska förslag presenterades.

Två gånger under dagen fanns det även valbara workshops som Coompanion, Nyföretagarcentrum, Walk and talk och Låna en kompetens.

Deltagare skrattar
Föreläsning
Presentation

En mycket inspirerande dag full av kreativitet, insikter, utveckling och skratt.

gapskrattande människor
två personer i samtal