En kvinna gör en pose och en grimas

Mellan liljor och isflak

"En duett som med kropp och röst väcker existentiella frågor om att vara kvinna. En tillåtande och performativ käftsmäll som smeker och skaver. Om arv, normer, längtan och integritet." Så beskriver Jazzdanskollektivet M Art Lab sin föreställning som vi fick njuta av förra veckan.

Föreställningen var en blandning av dans och olika röster om kvinnor genom historien. Skvaller, intervjuer, idealbeskrivningar och sång i en blandning som väckte många känslor.

Dans
dans

Efter föreställningen pratade vi om frågor och känslor som kommit upp. Många hade reagerat på ett textavsnitt i föreställningen där idealkvinnan beskrivs med vikt, längd och vad hon bör ha för kläder. Även ett inslag där unga kvinnor pratar om normaliserat strypsex väckte känslor hos oss i publiken. Vi pratade mycket om normer och hur det är att bryta dem.

dans
samtal