Internet/datorer/skrivare/SchoolSoft

Om du vill använda skolans datorer/skrivare/wifi:

Vid skolstarten får du ett inlogg som gäller på skolans datorer, skrivare och wifi-nätet som heter ltb-publik (finns i huvudbyggnaden, på KTH och på nya internatet).

För att kunna använda ltb-publik måste du först ha bytt lösenord på en av skolans egna datorer. Det lösenord du byter till behöver vara minst 10 tecken långt och innehålla STORA bokstäver, små bokstäver, siffror och specialtecken som .?!-

Det har förekommit en del problem med wifi på vissa telefoner pga inställningar och annat och tyvärr har Region Blekinge strikta regler runt att personal på skolan inte får tillhandahålla support när det gäller privat utrustning.

Om du behöver ett nytt lösenord så ber du antingen din lärare ringa IT eller så mailar du till malin.danielsson@regionblekinge.se alternativt skickar du sms till 0728-804443 så beställer Malin ett nytt av IT-avdelningen. Observera att det endast går att få hjälp med detta måndag-fredag mellan 8.00 och 16.00 och ibland tar det lite tid att få svar.

Det finns även ett nät som heter rbguest som du kan använda, för att logga in där behöver du godkänna villkoren och sen är det klart.

Vill du använda officepaketet så går du in på office.com och loggar in med den mailadress du får vid skolstarten och det lösenord du valt till skolans datorer. Samma gäller för Adobe-programmen som finns på datorerna i datorsalen i hus 22 på nya internatet. Observera att mailadressen endast är en inloggningsuppgift och den kan inte användas för att skicka/ta emot mail.

SchoolSoft

Du kommer även vid kursstart få ett inlogg till SchoolSoft som är vårat skolsystem. Om du får problem med SchoolSoft eller tappar bort ditt lösenord kontaktar du expeditionen.

Här hittar du en länk till vår skolas Schoolsoft. Länk till annan webbplats.

Internet för dig som bor på internatet:

Information om internet på gamla internatet:

I ditt rum finns det fiber indraget och du kan koppla upp dig med nätverkskabel eller sätta in egen router om du hellre vill ha trådlöst. Om det skulle vara problem med uppkopplingen så kontaktar du Ansluten på 0454-572280 eller support@ansluten.net Tala om att du bor på internatet på Blekinge folkhögskola. Observera att det bara gäller om det inte finns något internet, det finns ingen support gällande inkoppling av router eller andra problem med din utrustning.

Information om internet på nya internatet:

I ditt rum finns det fiber indraget och du kan koppla upp dig med nätverkskabel eller sätta in egen router om du hellre vill ha trådlöst. Om det skulle vara problem med uppkopplingen så kontaktar du IT-servicedesk på Region Blekinge på 0455-736200 eller it.servicedesk@regionblekinge.se. Tala om att du bor på internatet på Blekinge folkhögskola och att det är Tele2 nätet du har problem med. Observera att det bara gäller om det inte finns något internet, det finns ingen support gällande inkoppling av router eller andra problem med din utrustning.